Monday, 28 December 2009

INSAN ISTIMEWA

Wanita

Album : Insan Istimewa
Munsyid : De Hearty
http://liriknasyid.com

Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkap hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adam turut sunyi tanpa Hawa

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Didiklah wanita dengan keimanan
Bukannya harta ataupun pujian
Kelak tidak derita berharap pada yang binasa

Engkaulah wanita istimewa

Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan
Bukan jua penghinaan dari Tuhan
Bahkan sebagai hiasan kecantikan

Lagu : Syamer (ADA Exists Sdn. Bhd.)
Lirik : Syamer (ADA Exists Sdn. Bhd.)

HARI IBU - setiap hari

Mesej Maimanah pada Hari Ibu Indonesia :

Kasih ibu kepada beta
Tak terhingga sepanjang masa
Hanya memberi, tak harap kembali
Bagai sang suria menyinari dunia


Tuesday, 15 December 2009

CUTI SEKOLAH DAH NAK HABIS.....

Pejam celik cuti persekolahan anak-anak kita sudah sampai ke penghujung. Anak-anak yang akan memasuki tingkatan 1 telah pun dapat surat penempatan sekolah menengah. Lepas ni persiapan nak masuk sekolah pula...

4 Januari 2010 nanti, mulalah sesi persekolahan 2010. Macam-macam gaya anak-anak ke sekolah, terutama yang baru masuk ke tahun 1. Ada yang gembira sebab jumpa kawan-kawan tadika dulu; ada yang belum jumpa kawan, duduk sorang2. Tapi suasananya tak lah sama dengan masa kami masuk tahun 1 dulu2.......

Zaman kami sekolah dulu, ramai yang tak pernah pergi ke tadika pun...
Itulah hari pertama ke sekolah, dihantar oleh ayah atau ibu. Ada yang tak mahu berpisah dengan ibu ayah.. Ayah nak balik, ditariknya basikal ayah.... Ada yang ajak ibu duduk dalam kelas, ada yang menangis sebab ayah dah balik, macam2 lagi...

Walau bagaimana pun, ada juga ibu atau bapa zaman sekarang ni yang terlalu manjakan anak. Anak masuk tahun 1, ditunggu sampai waktu rehat, sebab takut anak tak pandai nak beli makanan di kantin. Ada yang tunggu anak di sekolah ni sampai berbulan-bulan....kalau sehari dua tu boleh faham la..

Sebenarnya kita perlu percaya kepada anak-anak kita... Beri dia kepercayaan yang dia boleh lakukan sesuatu, ajar dia berdikari sedikit... Sekolah pertama anak-anak kita adalah di rumah. Kita lah yang sepatutnya mengajar mereka kemahiran-kemahiran tertentu yang membolehkan mereka merasa yakin ketika masuk ke alam persekolahan formal.

Bila anak sudah bersekolah peranan ibu dan bapa untuk memantau perkembangan anak-anak, melihat pencapaian pelajaran, mengukuhkan amalan-amalan baik yang dipelajari di sekolah dan sebagainya. Tidak harus kita menyerahkan sepenuhnya kepada guru di sekolah. Dalam satu kelas di sekolah terdapat 30 - 40 murid untuk dilihat oleh seorang guru; sedangkan sepasang ibu dan ayah hanya mempunyai paling ramai 10 orang anak. (Kebanyakannya kurang daripada 10).

Jadi, untuk memastikan anak-anak berkembang dengan baik dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek, ibu dan bapa perlu memainkan peranan masing-masing membantu pendidikan formal di sekolah...

Thursday, 19 November 2009

CUTI SEKOLAH : ANAK KITA NAK BUAT APA?

Cuti panjang akhir tahun telah tiba. Anak-anak calon SPM dan STPM pula sudah mula berjuang di dewan peperiksaan. Ibu ayah pula apa perancangan? Bagaimana anak-anak kita mengisi masa mereka di sepanjang cuti persekolahan ni? Sudahkah difikirkan....

Apakah kita akan membiarkan masa cuti panjang ini berlalu begitu sahaja. Elok sangat kalau ibu bapa mula merancang untuk anak-anak mengikuti program-program bermanafaat sepanjang cuti. Banyak program anjuran NGO, kelab remaja dan lain-lain khusus untuk anak-anak semasa cuti sekolah. Ibu bapa boleh memilih program yang boleh membangunkan ketrampilan diri anak-anak. Boleh juga anak-anak dibimbing oleh ibu bapa di rumah membuat kerja-kerja di rumah, atau mengajar anak seni rumahtangga dan tukang menukang dan lain-lain. Menziarahi keluarga besar, membantu keluarga dalam kenduri kendara yang banyak berlangsung sepanjang cuti sekolah ini.

Kita harus ingat bahawa pendidikan tak formal juga adalah sangat penting untuk membina peribadi anak-anak.

Dalam era transformasi pendidikan, kualiti murid sekolah rendah yang diharapkan adalah:

1. Kemahiran menguasai asas literasi dan numerasi (membaca, menulis, mengira)
2.Memahami, minat dan menikmati aktiviti amal, seni dan rekreasi
3. Menjaga kesihatan dan kecerdasan diri
4. Beramal ibadah
5. Membina Semangat patriotik
6. Mempunyai nilai-nilai murni
7. Mempunyai kemahiran berfikir

Manakala apa yang diharapkan daripada anak-anak di peringkat menengah pula ialah:

1. Berupaya berkomunikasi dengan berkesan
2. Mengaplikasi dan mengadaptasi kemahiran mengikut keperluan
3. Berkemahiran mengakses aplikasi teknologi
4. Mampu menyelesaikan masalah
5.Mengamal Pembelajaran sepanjang hayat
6. Berinisiatif dan tekun menyiapkan kerja
7. Mahir mengurus masa, kewangan dan pelbagai sumber
8. Mempunyai matlamat kehidupan dan pekerjaan
9. Mengenali kelainan individu
10. Menjadi pemimpin diri, keluarga dan masyarakat
11. Bersifat patriotik

Setelah digariskan kualiti diri anak-anak yang kita harapkan, cukupkah kalau kita hanya menyerahkan tugas membentuk anak-anak ini kepada guru-guru di sekolah semata-mata? Fikirkanlah......

Friday, 9 October 2009

MUSIM PEPERIKSAAN

UPSR dan PMR baru saja berlalu. SPM dan STPM akan menyusul. Bagaimana anak-anak kita menghadapinya. Bagi yang menduduki UPSR dan PMR, tunggu saja keputusan yang akan diumumkan. Bagi anak-anak yang akan menduduki SPM dan STPM hanya ada sedikit masa lagi untuk persediaan. Namun, sehingga saat ini, saya rasa ramai di kalangan anak-anak kita sudah pun bersedia 80-90%. Masa berbaki ini hanyalah untuk memperkemaskan persediaan.....Moga2 segala usaha diberkati Allah.

Apakah peranan ibu bapa ketika ini....

Bagi ibu bapa kepada calon SPM dan STPM berilah semangat kepada anak-anak. Waktu ini adalah waktu mencabar bagi mereka. Terdapat anak yang telah putus harap dan tak mau belajar lagi.. Mungkin juga, ada anak yang bersengkang mata belajar di saat akhir, dan lain-lain lagi karenah mereka menjelang peperiksaan. Ibu bapa seharusnya memantau keadaan anak-anak, dari emosinya, kesihatannya, persediaannya dan lain-lain.

Semalam, saya diajukan soalan dari seorang bapa prihatin. Anaknya telah habis menduduki peperiksaan PMR. Bagaimana harus dia mengisi masa selepas peperiksaan dan masa cuti. Saya mencadangkan anaknya menghadiri program-program peningkatan diri. Kelas bahasa Inggeris, Kem membina Jati Diri, kelas persediaan untuk tingkatan empat dan sebagainya.

Akhirnya, saya ucapkan selamat menduduki peperiksaan kepada anak-anak calon SPM dan STPM. Setelah berusaha bersungguh-sungguh, tawakkal kepada Allah. Mudah-mudahan diberi ketenangan menjawab soalan peperiksaan, amin....

Friday, 2 October 2009

Kusyuk - Peringatan untuk diriku






1. Tahukah Engkau akan orang Yang mendustakan ugama (meliputi hari pembalasan)?
2. Orang itu ialah Yang menindas serta berlaku zalim kepada anak yatim,
3. Dan ia tidak menggalakkan untuk memberi makanan Yang berhak diterima oleh orang miskin.
4. (kalau orang Yang demikian dikira dari bilangan orang-orang Yang mendustakan ugama),
maka Kecelakaan besar bagi orang-orang ahli sembahyang -
5. (laitu) mereka Yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya;
6. (juga bagi) orang-orang Yang berkeadaan riak (bangga diri Dalam Ibadat dan bawaannya),
7. Dan orang-orang Yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada orang Yang berhak mendapatnya).


Thursday, 1 October 2009

Damba Kasih

Album : Damba Kasih
Munsyid : In-Team

Semakin jauh ku dari-Mu
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku
Oh, Tuhan Yang Maha Pengasih
Siapalah diriku di pandangan-Mu

Semakin cuba ku dekati
Semakin kuat pula Kau mendugai aku
Oh, Tuhan Yang Maha Sempurna
Kerdilnya diriku di hadapan-Mu

C/OBagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini
Ya Allah Kau Maha Pengampun
Di bayangan mentari aku kealpaan
Dusta dunia penuh kepura-puraan
Di kala dini hari aku kepasrahan
Mendamba jernih embun kasih sayang-Mu Oh Tuhan

Andainya dihitung amalanku
Belum pasti dapat ku hampiri gerbang syurga-Mu
Oh Tuhan Yang Maha Pemurah
Hindari diriku dari siksa-Mu… Oh Tuhan
Kasih sayang-Mu Tuhan
Itu yang ku dambakan

Dengan rahmat-Mu ampunilah diriku..

Melodi: Manis Helma (Hijjaz Records Sdn. Bhd.
Senikata: ITO Lara (Gurindam Entertainment) & Manis Helma (Hijjaz Records Sdn. Bhd.)Hakcipta : Hijjaz Records Sdn. Bhd.

Tuesday, 22 September 2009

KONVOKESYEN UNIVERSITI RAMADHAN

Bakal graduan Universiti Ramadhan telah menamatkan modul sebulan kedua terakhir Sabtu lepas. Universiti ini bermula dua bulan sebelumnya dengan Modul Rejab dan Modul Syaaban. Modul pendek yang terakhir akan dijalankan bermula 2 Syawal selama enam hari mengikut kesesuaian waktu masing-masing sepanjang bulan.

Sehingga kini, bakal-bakal graduan harus melihat kembali prestasi pencapaian masing-masing. Apakah kita telah berpuas hati dengan pencapaian setiap modul... Apakah skor yang kita capai untuk modul-modul ini? Modul puasa, kualitinya bagaimana? Modul tilawah dan tadarus, modul tarawih, modul qiamullail, modul sedekah, modul zakat fitrah, modul ketahanan diri dari perkara lagha dan maksiat dan modul-modul lain.

Sepanjang Syawal, bakal-bakal graduan juga harus berhati-hati supaya tidak berlaku pembaziran. Menghayati sambutan 'idul fitri dengan roh yang tepat, dalam suasana amal, maaf bermaafan dan kesyukuran.

Kepada bakal graduan Universiti Ramadhan, marilah sama-sama kita menghayati keberkesanan tarbiahnya. Teruskan amal limpahan tarbiah ramadhan sepanjang tahun, Insya Allah.....

Saturday, 19 September 2009

AIDIL FITRI MENJELANG LAGI

Salam aidil fitri buat semua.

Selamat menyambut hari kemenangan setelah sebulan berpuasa dan mengimarahkan malam-malam Ramadhan.

Amalan Sunnah Di Hari Raya

Di dalam Islam hanya ada dua perayaan yang disyariatkan; 'Eidul Fitri dan 'Eidul Adha. Anas bin Malik r.a berkata, “Tatkala Nabi s.a.w datang ke Madinah, penduduk Madinah memiliki dua hari untuk bergembira sebagaimana di waktu jahiliyyah, lalu beliau bersabda, "Aku datang kepada kalian, dan kalian memiliki dua hari raya untuk bergembira sebagaimana di waktu jahiliyyah. Dan sesungguhnya Allah telah mengganti keduanya dengan yang lebih baik; 'Eidul Adha dan 'Eidul Fitri’.” (Hadith Sohih: Riwayat Ahmad, Abu Dawud dan Nasa’i)


Berikut ini beberapa amalan-amalan sunnah yang dilakukan oleh Rasulullah pada hari raya:


1) Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat hari raya.


Sebagaimana salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w, iatu ‘Ali bin Abi Thalib, ketika ditanya tentang bilakah mandi yang disunnahkan oleh Rasulullah s.a.w. Beliau menjawab: “(Mandi yang disunnahkan) pada hari Jumaat, hari ‘Arafah, hari raya 'Eidul Fitri, dan 'Eidul Adha.” (Lihat Al Wajiz, hal 47).
Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata : "Tiga perkara sunnah di hari raya; mandi sunat sebelum keluar solat hari raya".


2) Memakai pakaian terbaik yang ada.


Imam Ibnul Qayyim berkata dalam Zaadul Ma’ad, “Nabi memakai pakaian terbaiknya untuk solat hari raya. Beliau mempunyai pakaian khusus untuk solat 'eid (hari raya) dan solat Jumaat…”


Walaupun demikian, perlulah mengikut kemampuan dan tiada pembaziran dibenarkan. Tidak dibenarkan untuk menghina pakaian orang lain yang kurang indah dan murah (kecuali pakaian seksi dan tidak menutup aurat memang diharamkan di dalam Islam). Perlu diperhatikan, bahawa pakaian yang terbaik dan bagus bukan bererti pakaian yang baru! Perkara ini perlu disampaikan kerana ada anggapan yang salah yang menyusahkan sebahagian masyarakat yang berekonomi rendah.


3) Menjamah makanan sebelum/selepas keluar.


Ia berdasarkan hadith dari Anas Bin Malik yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang menyebut : "Nabi SAW tidak keluar di pagi hari raya 'Eidul fitri sehinggalah Nabi SAW menjamah beberapa biji kurma..."


Dari Buraidah berkata: “Nabi tidak keluar pada 'Eidul Fitri sehingga makan terlebih dahulu. Adapun pada 'Eidul Adha, maka beliau tidak makan sehingga pulang dan makan dari daging korban sembelihannya.” (Hasan, Riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah, Ad-Darimi dan Ahmad)


4) Berjalan Kaki Menuju Tempat Solat Lapang


Dari ‘Ali berkata: “Termasuk sunnah ialah engkau keluar solat hari raya dengan berjalan kaki.” (Hasan. Riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan dihasankan Syaikh Al Albani dalam Shahih Tirmidzi)


5) Menempuh Jalan Yang Berbeza ketika pergi dan balik solat.


Dari Jabir bin Abdillah berkata: “Rasulullah s.a.w apabila (pergi dan pulang) pada hari raya mengambil jalan yang berbeza.” (HR. Bukhari 986)


6) Memperbanyakkan Takbir Sejak Keluar Rumah Sehingga Solat


“Nabi s.a.w apabila pada hari raya 'Eidul Fitri, beliau bertakbir sehingga sampai tempat lapang (tempat didirikan solat hari raya) dan melaksanakan solat. Apabila selesai solat, beliau memutuskan takbirnya.” (HR. Ibnu Abi Syaibah dalam Al Mushannaf, lihat Ash Shahihah)
Dalam hadis ini terdapat dalil tentang disyari’atkan takbir secara kuat ketika berjalan menuju lapangan sebagaimana dikerjakan oleh kaum muslimin, sekalipun majoriti mereka sudah mulai meremehkan sunnah ini.


Seharusnya umat Islam jangan terlalu disibukkan dengan aktiviti persiapan raya sehingga meninggalkan peluang takbir ini. Ini adalah penting bagi syiar Islam selain kalimah Takbir yang dibenci oleh Syaitan. Ad-Dar Qutni melaporkan bahawa apabila Ibn Umar r.a keluar di hari raya 'Eidul Fitri, beliau akan berterusan bertakbir sehinggalah imam keluar untuk mengimamkan solat hari raya.


7) Mengucapkan selamat dan mendoakan antara satu sama lain


Tiada masalah untuk menggunakan apa jua kalimah, asalkan ianya mempunyai maksud yang sama. Bagaimanapun, kalimah yang digunakan di zaman baginda SAW adalah "Taqabbalallahu minna wa minkum" ertinya :" Semoga Allah menerima amalan (amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu".


Disebut dalam sebuah riwayat :


Ertinya : Berkata Wathilah, Aku bertemu Rasulullah s.a.w pada hari raya dan aku katakan pada baginda "taqabbalallahu minna wa minka", baginda menjawab : Ya, taqabbalallahu minna wa minka" ( Al-Baihaqi, rujuk perbincangan di Fath Al-Bari, 2/446 )


8) Berziarah dan merapatkan hubungan baik sesama Muslim

Wednesday, 16 September 2009

IBUKU INSPIRASIKU




BUATMU IBU - Aeman

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian


Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu


Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku


Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu

Tuesday, 15 September 2009

PUASA UNTUK APA, SIAPA?

Minggu lepas saya mendapat tawaran untuk menjadi panel forum sempena majlis khatam quran di peringkat JPN. Mula-mula rasa macam nak tolak jer, sebab dua hari notis diberikan. Bila fikir duakali, saya ambil cabaran ini.

Saya diminta mengulas tentang ibadah puasa dari sudut saintifik. Mulalah episod mencari bahan. Anak-anak jadi sasaran untuk mendapatkan sumber, sebab maknya tak sempat nak cari. Mesyuarat pun kena hadir juga.

Along bagi beberapa bahan dan link untuk rujukan. Maimanah bagi rumusan apa yang perlu disampaikan. Tak sempat nak minta Khansa' cari. (sorry yer Khansa'...:) ) Dia memang cepat dapat bahan. Minta tolong juga dari anak-anak buah yang lain...

Malam sebelum forum saya pulun baca bahan-bahan tu dan tulis dalam bentuk point, nanti senang nak rujuk.....

Alhamdulillah, semasa forum, saya digandingkan dengan Ustaz Khairul Annuar (JPN). Ustaz kupas puasa dari sudut pandangan agama, ihya' ramadhan dan lain-lain. Bila mula cakap, perkara pertama yang saya tekankan ialah:

Apa yang akan saya katakan adalah berasaskan kepada ibadah puasa yang kita lakukan adalah untuk Allah, kerana Allah. Bukan untuk menguruskan badan, bukan untuk awet muda dan sebagainya.

Walaubagaimana pun, itulah antara perkara-perkara yang kita akan dapat jika kita berpuasa.

Nota dari Maimanah:

Health Benefits of Fasting

1. Detoxification

Dalam tubuh kita ada 3 sumber tenaga yang dipakai. 1. Karbohidrat yang diperoleh dari makanan, 2. Lemak pada tubuh 3. Protein pada tubuh.

Karbohidrat/tenaga dari makanan adalah yang pertama sekali di proses oleh tubuh. Kalau x ade makanan yang masuk, barulah tubuh akan gunakan lemak simpanan (pada orang puasa). Dan setelah lemak habis dipakai (pada orang-orang puasa jangka panjang/malnutrisi), akhirnya tubuh akan memproses protein simpanan sebagai sumber tenaga. Bila sampai tahap ni, akan terjadi penurunan berat badan dan otot mengecut.

Selain lemak dan protein, dalam simpanan tubuh kita ni ade jugak zat-zat toxic yang diperoleh dari persekitaran (bersama-sama dengan lemak ni..).

Jadi, bila orang puasa, tak ade makanan masuk. Maka tubuh akan memecahkan lemak2 simpanan tadi sebagai sumber tenaga. Secara tak langsung, zat-zat toxic tadi turut dipecahkan dah akhirnya di keluarkan dari tubuh melalui peluh, air kencing dll


2. Meningkatkan proses penyembuhan sel

Semasa puasa, sistem pencernaan akan berehat. Maknanya, sistem ini kurang memerlukan tenaga. Jadi, tenaga kita lebih banyak dipakai untuk sistem pertahanan tubuh (immune system). Pada keadaan puasa, sel-sel abnormal dalam tubuh seperti sel-sel tumor tidak mendapat supply yang cukup utk pertumbuhannya. Maka sel-sel ini lebih mudah utk 'dikalahkan' oleh tentera pertahanan tubuh kita.

Sel-sel 'jahat' ni berasal dari DNA yang jahat juga. DNA yang jahat ni muncul akibat dari 'error' yang terjadi semasa proses pembentukan sel. Tapi ketika puasa, proses pembentukan sel ini terbantut sebab kurang supply makanan. Jadi, semakin lemahlah sel-sel jahat ini, sedangkan sel-sel yang baik (immune system) mendapat supply yg cukup dari tubuh..

3. Juga didapati bahawa sel-sel pertumbuhan (growth hormone) lebih banyak dihasilkan ketika seseorang itu berpuasa :)

Kesimpulan : kajian menunjukkan puasa boleh memperpanjang usia seseorang. Alasannya seperti point-point yang dijelaskan di atas~

"The only reliable way to extend the lifespan of a mammal is under-nutrition without malnutrition."

sumber : http://serendip.brynmawr.edu/exchange/node/1834

E mel dari Along Nazihah:


1. Buku DD - Quran Saintifik - Meneroka Kecemerlangan Quran dari Teropong Sains
Bab 102 - Puasa dan Detoksifikasi (menyahtoksin ek?)


2. Blog - kajian saintifik
Ada sikit write up tentang buku 'Puasa, Hukum dan Hikmah menurut Islam dan Perspektif Sains Moden' karangan Syeikh Abdul Majid al-Zindani, terbitan Teguh Iman Resources.

3. Blog Mahasiswa USM - perubatan barat akui kebaikan puasa
Writeup dari Pensyarah USIM

4. Persatuan Mahasiswa Islam Yaman - testimoni terapi berpuasa
Good research berkenaan buku Syeikh Abdul Majid al-Zindani jugak, berserta bahan bukti atas sorang budak di New York

hope it helps.

Alhamdulillah, saya telah dapat menunaikan hasrat penganjur, walaupun persembahan saya tidak sehebat Ustaz Khairul. Orang sains matematik ni kan straight forward..

Terima kasih kepada semua yang telah membantu mencari bahan; ada yang dapat bahan, ada yang tak dapat. Juga terima kasih kepada semua yang mendoakan....



Wednesday, 9 September 2009

Tuesday, 8 September 2009

AUDIT AMAL RAMADHAN SEPARUH BULAN

Kita dah melepasi setengah bulan Ramadhan. Elok juga kita buat audit amal kita selama 17 hari yang lepas. Tilawah, solat, kualiti puasa dan lain-lain. Gemuk ke kurus ganjaran puasa kita....Bukanlah puasa ni kerana nak pahala tapi yang lebih utama, kita puasa kerana Allah....

“Setiap amalan anak Adam akan dilipatgandakan pahalanya. Satu kebaikan akan berlipat menjadi 10 kebaikan sampai 700 kali lipat. Allah berkata, “Kecuali puasa, Aku yang akan membalas orang yang mengerjakannya, karena dia telah meninggalkan keinginan-keinginan hawa nafsu dan makannya karena Aku.” (HR. Muslim)

Hari-hari seterusnya merupakan hari-hari yang sangat istimewa yang tidak harus diabaikan oleh kita.



1. Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar,
2. Dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu?
3. Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
4. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril Dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa Segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun Yang berikut);
5. Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

“Bahawa sesungguhnya Nabi s.a.w melakukan iktikaf di sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadan sejak tiba di Madinah sehingga baginda wafat.” (Riwayat. Bukhari-Muslim)

Sebenarnya peringatan ini adalah untuk diriku sendiri... Takut diseparuh kedua ni terhanyut dengan macam-macam di sekitar kita. Dendangan lagu raya, tempahan kuih raya, menghias rumah dan lain-lain.

Sambutan raya untuk menyambut kemenangan kita dapat menjalani ibadah puasa dengan baik, sering dijadikan hari bersuka ria sebab dah tak perlu puasa.

Ya Allah, masukkanlah kami dalam golongan orang-orang yang istiqomah dengan amal-amal soleh dalam bulan Ramadhan yang diberkati dan berterusan sesudahnya. Amin.....

Wednesday, 2 September 2009

ALAT KOMUNIKASI DAN KITA

Jumaat lepas semasa pulang baru keluar dari kawasan pejabat, sambil memandu aku mencari-cari telefon bimbit dalam beg tanganku...

Oh... telefonku telah tertinggal di pejabat. Aku dalam dilema, patah balik untuk mengambilnya? Atau terus ke rumah? Kalau aku berpatah balik, aku terpaksa mengharung jalan yang sesak dan sampai di pejabat belum tentu Koyamah dan Tahmo ada..... Aku buat keputusan untuk terus pulang...........

Aduhai... aku terpaksa melalui 3 hari tanpa telefon.. Dalam banyak-banyak hari, hari ni la pulak ia kutinggalkan...Banyak program 3 hari ini yang mana aku memang perlukannya.

1. 29 ogos sebelah pagi aku akan pengerusikan MAWD. Di mana, pukul berapa? semua maklumat dalam hp...

2. 29 ogos petang aku akan ke HSH kemudian ke Starcity (GEMS dinner)

3. 29 ogos hari ulang tahun kelahiranku, mesti anak-anak, suami dan teman-teman akan menghantar sms atau buat panggilan

4. Along bagi another surprise, hantar bunga untuk birthday....

5. 30 ogos .. dah janji untu perjumpaan ringkas dengan teman-teman PPD

6. 30 ogos Mesyuarat JIM Negeri dan majlis berbuka puasa

7. ibuku berada di Lunas belum ku lawati, mereka mesti menunggu-nunggu..

8. 31 ogos usayd akan sampai KLIA dari London

1 september, tak sabar aku nak ke pajabat..... sampai pejabat, aku terus ke bilikku mendapatkan hp ku... Masya Allah 29 missed call... dan beberapa mesej...

Apa yang membuatkan aku terdiam ialah apabila aku membaca mesej :


"Salam, sahabat kita sdra fadzli kewangan meninggal dunia lepas buka puasa. Mayat masih d hospital k batas. Innalillah..." sent : 22:46:18 28 08 2009

Siang Jumaat, Fadzli datang bertugas ke pejabat. Terkejut sangat mendengar berita ini, arwah baru berumur 20 tahun.

Peringatan untuk kita yang masih hidup, teruskan menambah amal di bulan Ramadhan yang mulia ini.




Friday, 28 August 2009

Thursday, 20 August 2009

MAK, BOLEH BUKA PUASA TAK....

Insya Allah kita akan berpuasa Ramadhan sekali lagi Sabtu ni....

Kepada ibubapa yang mempunyai anak kecil yang baru belajar puasa akan mendengar ungkapan :
"Mak, lapar la... boleh buka puasa tak...."
"Mak, haus sangat ni, nak buka puasa mak...."

Dan kadang-kadang kita lihat anak-anak tertidur keletihan.... Kesian....

Ada hari-hari tertentu, mereka tidak dapat meneruskan sehari berpuasa. Ada harinya pula, mereka berjaya berpuasa lengkap sehari.

Bagaimana kaedah kita melatih anak-anak berpuasa....(klik di sini)

Tuesday, 11 August 2009

MEKAR BUNGAKU





Bunga-bunga di tamanku...........

Monday, 10 August 2009

LAWATAN ANAK-ANAK KARISMA PERAK






Salam, saya dari KArisma Perak, ada program jaulah ke Penang. Boleh kami ziarah makcik Ahad ni....

Begitu lebih kurang sms salah seorang anak ini. Saya menetapkan jam 10 pagi. So ding dong ding dong. mereka tersesat dan akhirnya selamat sampai....

Alhamdulillah, ceria anak=anak ini. Rombongan diketuai oleh Ustazah Mashitah (pensyarah UTP). Tujuan lawatan mengikut mereka ialah "Melawat Tokoh" (setakat manalah tokohnya mak cik Zah ni....)

Mulalah sesi taaruf kami. Anak-anak ini adalah mahasiswa UTP. Junior Usayd dan Aween. UTP ditutup sebagai langkah kawalan H1N1. Anak-anak ini berjaya menggunakan masa "cuti" mereka dengan baik sekali. Tahniah buat mereka.

Setelah taaruf, mereka meminta sedikit tips untuk terus istiqomah dengan jamaah.
Saya memberi beberapa pesanan....

Thursday, 30 July 2009

DI SINI KAMI BERMULA

71 Barber Road, Sheffield

71 Barber Road,Sheffield


Alhamdulillah dapat kiriman gambar-gambar nostalgia dari Aween dan Usayd yang meninjau jejak-jejak kami di Sheffield. Kami ditemukan di Sheffield dengan aktiviti-aktiviti membina ketrampilan dan sahsiah disamping tugasan utama sebagai pelajar. Memang tidak dapat dilupakan kenangan di sana.

71 Barber Road merupakan pusat kegiatan kami semasa bujang. Kami berempat ketika itu (Gg, Nomi, Watie dan saya). Projek menjahit saprah bersulam, memasak kuih untuk dijual pada hari Jumaat di Islamic Center (Severn Road), projek menjahit pakaian wanita, pusat penjagaan anak (bagi ibu-ibu yang memerlukan), pernah menjadi pusat penjagaan anak dan ibu yang masih dalam pantang (teman yang bersalin, suami telah pulang bertugas di tanah air), khidmat mengandam (teman yang melangsungkan perkahwinan) dan lain-lain.

Alhamdulillah, kerjasama dan ukhuwwah yang kami bina membolehkan kami bergerak terus memberi perkhidmatan percuma.

15 Filey Street, Sheffield


15 Filey Street, Sheffield


15 Filey Street merupakan pusat kegiatan kami yang tidak kurang aktif. Premis ini digunakan oleh pelajar-pelajar Malaysia turun temurun. Kegiatan usrah, perjumpaan-perjumpaan lain diadakan disini. Menurut Usayd, sekarang juga masih didiami oleh orang Malaysia.

Di sinilah kami memulakan hidup berkeluarga. Rumah ini didiami oleh dua keluarga. Sekiranya ada keluarga baru sampai belum mempunyai rumah sewa, mereka akan menumpang di sini. Banyak jasa rumah ini.

Setiap waktu subuh, suamiku biasanya akan ke Islamic Center menunaikan solat berjemaah bersama teman-teman senegara dan dari negara-negara Arab.

Di sini juga along Nazihah dibesarkan sehingga berumur 8 bulan ketika kami pulang ke tanah air.

Semoga kenangan-kenangan ini menghangatkan lagi semangat juang kami, Insya Allah.

Kepada anak-anak yang masih muda, jangan persiakan masa mudamu. Aktifkan diri, carilah pengalaman sebanyak mana yang boleh. Manafaatkan sepenuhnya kudrat muda yang Allah kurniakan.




ULANGTAHUN PERKAHWINAN

Alhamdulillah. 27 tahun mengharungi manis dan pahit kehidupan berkeluarga. Pertemuan yang diatur oleh jamaah, pasrah dengan keputusan jamaah dan istikharah yang kita buat dulu serta direstui oleh ibu bapa.


Semoga terus subur perhubungan dan pertalian cinta kita menjana generasi bertaqwa Insya Allah.(anak-cucu).



Juga, mohon Allah kurniakan kesihatan yang baik untuk kita sekeluarga.


Ucapan suami tercinta:


Assalam-mu-alaikum warohmatullah hi wa barokatuh...


Zah, selamat menyambut ulang tahun ke 27 perkahwinan kita, esok, pada 29 Julai 1982 di Sheffield, England, tetapi nikah di Chenderong Balai, Teluk Intan Perak.


Semoga perhubungan dan pertalian CINTA kita, kerana ALLAH dan jihad berterusan hingga akhir hayat.


Moga zuriat dan generasi yang Allah kurniakan melalui perhubungan kita berterusan memperjuangkan agama Allah.


Berjauhan 70km, tetapi tetap dekat di hati...

-- HjRashid 6 Syaaban 1430H


Ucapan dari Maimanah :


There will be no XY without X and Y and there will be no XX without X and X.

I am the XX who originate from a QUALITY X and X from both of u, and I'm very proud of that~
happy anniversary my X and X :)

Ucapan dari Khansa' :



To ma n abah: happy anniversary yg ke 27. semoga bait muslim y dbina kekal n bahagia hingga saat pertemuan dgnNya n sentiasa dbwh perlindungan dan rahmatNya.




Ucapan dari Along Nazihah :



Selamat hari ulangtahun perkahwinan mak n abah yang ke 27, semoga terus ceria dan dicurahi barakah Allah dalam rumahtangga, diberi sakinah, mawaddah n rahmah yang berpanjangan.




Ucapan dari Usayd :



Hepi anniversary



Ucapan dari Syaimaa' :

Happy Anniversary. May Allah bless both of u, mak and abah

Terima kasih semua, semoga kita semua terus istiqomah di jalan Allah...


Amin...






Thursday, 23 July 2009

GERHANA MATAHARI 22 JULAI 2009






Gerhana matahari terjadi ketika posisi Bulan terletak di antara Bumi dan Matahari sehingga menutup sebagian atau seluruh cahaya Matahari. Walaupun Bulan lebih kecil, bayangan Bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya karena Bulan yang berjarak rata-rata jarak 384.400 kilometer dari Bumi lebih dekat dibandingkan Matahari yang mempunyai jarak rata-rata 149.680.000 kilometer.


Gerhana matahari dapat dibagi menjadi tiga jenis yaitu: gerhana total, gerhana sebagian, dan gerhana cincin. Sebuah gerhana matahari dikatakan sebagai gerhana total apabila saat puncak gerhana, piringan Matahari ditutup sepenuhnya oleh piringan Bulan. Saat itu, piringan Bulan sama besar atau lebih besar dari piringan Matahari. Ukuran piringan Matahari dan piringan Bulan sendiri berubah-ubah tergantung pada masing-masing jarak Bumi-Bulan dan Bumi-Matahari.

Gerhana sebagian terjadi apabila piringan Bulan (saat puncak gerhana) hanya menutup sebagian dari piringan Matahari. Pada gerhana ini, selalu ada bagian dari piringan Matahari yang tidak tertutup oleh piringan Bulan.

Gerhana cincin terjadi apabila piringan Bulan (saat puncak gerhana) hanya menutup sebagian dari piringan Matahari. Gerhana jenis ini terjadi bila ukuran piringan Bulan lebih kecil dari piringan Matahari. Sehingga ketika piringan Bulan berada di depan piringan Matahari, tidak seluruh piringan Matahari akan tertutup oleh piringan Bulan. Bagian piringan Matahari yang tidak tertutup oleh piringan Bulan, berada di sekeliling piringan Bulan dan terlihat seperti cincin yang bercahaya.

Gerhana matahari tidak dapat berlangsung melebihi 7 menit 40 detik. Ketika gerhana matahari, orang dilarang melihat ke arah Matahari dengan mata telanjang karena hal ini dapat merusakkan mata secara permanen dan mengakibatkan kebutaan.
(sumber: http://id.wikipedia.org/wiki/Gerhana_matahari)


Wednesday, 22 July 2009

MBM MBI (Memartabatkan Bahasa Malaysa, Memperkukuhkan Bahasa Inggeris)











Semalam (21 Julai2009), diadakan PERHIMPUNAN WARGA PENDIDIK di Putrajaya International Conference Center (PICC). Maka berkumpullah sebahagian warga pendidik dari bahagian-bahagian KPM, JPN, PPD dan sekolah-sekolah Wilayan Persekutuan dan Selangor.
Kami bertolak dari Pulau Pinang jam 11 malam sampai di Sungai Buluh (R&R) pukul 3 pagi berehat, bersedia, solat subuh dan sarapan. Selepas sarapan, kami terus menuju ke PICC. Masuk ke dalam Dewan Plenari di antara yang terawal. Sambil melihat segala persediaan di dalam dewan, kami berbual-bual dengan teman-teman dari PPD lain.
Menteri Pelajaran yang juga Timbalan Perdana Menteri Y.A.B Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin tiba dan majlis dimulakan. Ucapan alu-aluan oleh KPPM (Tan Sri Alimuddin Mohd Dom) menyentuh sedikit tentang MBM MBI dan seterusnya menjemput Menteri Pelajaran untuk berucap.
Memang isu hari ini adalah isu PPSMI yang akan berakhir pada tahun 2012. Beliau membentangkan
1. data-data kemerosotan Sains dan Matematik sejak PPSMI dijalankan dengan membandingkan sekolah bandar dan luar bandar.
2. data penggunaan Bahasa Inggeris oleh guru-guru Sains dan Matematik
3. penguasaan BI yang tidak meningkat
4. pemahaman Sains dan Matematik yang tidak baik
(semua ni kami dah tau, hasil dari Kajian Pelaksanaan PPSMI yang dijalankan oleh KPM April dan Oktober 2008 dan April 2009)
Selepas Menteri meninggalkan majlis, sesi perbincangan tertutup bersama KPPM diadakan. Beliau membentangkan dapatan kajian secara lebih terperinci dan diikuti dengan sesi soal jawab.
Banyak juga persoalan dari cikgu-cikgu. Ada yang dapat dijawab, ada yang didiamkan saja....
Bagus juga mendengar pandangan dari cikgu2 pelaksana di peringkat sekolah.

Mudah-mudahan pencapaian Sains dan Matematik anak-anak melayu akan bertambah baik selepas ini. Tidak boleh disalahkan penggunaan bahasa inggeris sebab murid melayu tidak baik. Yang lebih perlu diberi penekanan sekarang dan seterusnya ialah anak-anak kita faham konten mata pelajaran tersebut. Tugas siapa? Tugas kita semua, guru-guru dan ibu bapa juga....

Thursday, 9 July 2009

MEMBANTU ANAK MEMILIH KERJAYA

Sempena musim anak-anak menjejakkan kaki ke alam pengajian tinggi, saya lakarkan sedikit panduan untuk ibu dan bapa (bukan ibu saja atau bapa saja) membantu anak-anak memilih kerjaya mereka nanti.

Kepada anak-anak yang telah berjaya melanjutkan pelajaran, tahniah dan syabas saya ucapkan. Belajarlah dengan bersungguh-sungguh dan SMART, kenanglah harapan ibu dan bapa ketika menghantar anak-anak ke sana. Penat lelah mereka dan komitmen kewangan mereka.

Jangan tinggalkan amalan kalian. Jadilah pelajar yang berketerampilan.


klik pada gambar untuk paparan lebih jelas

Panduan dari pengalaman yang sedikit, mudah-mudahan ada manafaatnya.

Monday, 6 July 2009

PERINGATAN UNTUK DIRIKU


AL QURAN 5:54

54. Wahai orang-orang Yang beriman! sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum Yang ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang Yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang Dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang Yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah Yang diberikanNya kepada sesiapa Yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi meliputi pengetahuanNya.

Abu Hurairah (May Allah be pleased with him) reported: Messenger of Allah (PBUH) said, "Allah, the Exalted, has said: `I will declare war against him who treats with hostility a pious worshipper of Mine. And the most beloved thing with which My slave comes nearer to Me, is what I have enjoined upon him; and My slave keeps on coming closer to Me through performing Nawafil (voluntary prayers or doing extra deeds besides what is obligatory) until I love him, (so much so that) I become his hearing with which he hears, and his sight with which he sees, and his hand with which he strikes, and his leg with which he walks; and if he asks Me something, I will surely give him, and if he seeks My Protection (refuge), I will surely protect him".
[Al-Bukhari]

Wednesday, 24 June 2009

MENGURUS KRISIS

Seringkali, beberapa tuntutan datang bertimpa-timpa dalam masa yang sama. Bagaimana kita harus menanganinya dengan cara terbaik?

Beberapa perkara yang menuntut kita melakukannya dalam masa yang serentak. Kalau tidak diurus dengan cara yang waras dan rasional, memang boleh mendatangkan kerisauan yang amat dan mengganggu kesihatan.

Alhamdulillah, rakan sekerja yang sangat memahami, anak-anak yang menyokong kuat, (walaupun berjauhan); pesanan dan nasihat teman-teman rapat, aku dapat mengharungi semuanya ini dengan agak baik. Walaupun ianya belum sempurna lagi. Terima kasih kepada semua. Doakan aku akan lebih tabah.


Aku pohon kepada Allah swt agar mengurniakan aku kesabaran dan kekuatan untuk menghadapi beberapa hari kritikal di depanku ini. Amin.....

Wahai Tuhan Kami ! janganlah Engkau bebankan kepada Kami bebanan Yang berat sebagaimana Yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kami.
Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa Yang Kami tidak terdaya memikulnya. dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami.

Wednesday, 17 June 2009

KETENTUAN ALLAH

Segala yang berlaku adalah ketentuan Allah. Allah memberi peringatan dengan pelbagai cara. Kesenangan, kemewahan, kesukaran, kepayahan dan musibah serta kejayaan. Beruntunglah orang yang mengambil segala ketetapan Allah untuk menguatkan iman, muhasabah diri, bersyukur dan redha denganNya.


Ya Allah masukkanlah kami ke dalam golongan orang-orang yang beruntung...

Monday, 8 June 2009

MUSIM KONVO DAN CABARAN PEKERJAAN


Setiap kali majlis konvokesyen diadakan, nampaknya semua ahli keluarga dan teman-teman mengucapkan tahniah. Beli hadiah bunga dan macam-macam lagi. Semuanya merupakan kenangan manis, meraih hasil setelah beberapa tahun berpenat lelah dan bersusah payah dengan ujian demi ujian, assignment, kerja projek dan lain-lain.

Setelah konvo mahasiswa2 kena fikirkan cabaran-cabaran kerjaya dan kehidupan seterusnya. Alam pekerjaan memerlukan komitmen yang tinggi juga. Ada di kalangan mereka setelah konvo masih tidak bekerja. Ada pula yang lebih murah rezeki, belum konvo dah bekerja... Semuanya bergantung kepada kelayakan yang mereka perolehi; sama ada dari aspek pilihan kursus atau merit pencapaian mereka; juga tidak dinafikan ketentuan Allah.

Musim krisis ekonomi melanda dunia, mendapat pekerjaan merupakan suatu cabaran. Berfikir secara proaktif, anak-anak yang bakal menjejakkan kaki ke universiti dan pusat pengajian tinggi perlu diberi pendedahan yang seluas-luasnya tentang prospek pekerjaan yang mereka akan ceburi nanti, bermula dengan pemilihan kursus di IPT. Itulah salah satu faktor yang akan menentukan alam pekerjaan mereka. Pengalaman berinteraksi dengan beberapa graduan muda yang belum mendapat pekerjaan tetap; ada yang mengaku tersalah pilih kursus. "Kalau saya ambil kursus A pun tak per...." keluh seorang daripada mereka.

Namun, rezeki ada di mana-mana. Luas bumi Allah ini. Mereka perlu meneroka dan mencari peluang mendapatkan kerja, tidak terlalu memilih. Setelah mendapat tempat kerja, berilah komitmen yang tinggi terhadap pekerjaan masing-masing. Sesungguhnya sikap seseorang terhadap apa jua pekerjaan yang dilakukan adalah merupakan faktor penting untuk menentukan dia adalah pekerja cemerlang. Ramai teman-teman yang merupakan Ketua-ketua Jabatan merungut tentang sikap dan perilaku pekerja mereka.

Saturday, 30 May 2009

SURPRISE!

Pagi Jumaat seperti biasa kami mengadakan majlis bacaan surah Yasin di pejabat. Setelah selesai, aku terus ke bilik pejabatku untuk meneruskan tugasan yang banyak perlu diselesaikan. Baru membelek-belek fail, seorang teman masuk ke bilik ku meminta sahkan salinan sijil anaknya. Kemudian, kami berbincang agak panjang tentang urusan kerja.

Habis perbincangan, aku teruskan kerja untuk seketika. Aku perlu pula turun sebentar untuk urusan pejabat di tingkat bawah, sambil-sambil melihat apa lagi surat-surat yang ada dalam pigeon hole.

Naik semula dengan menyelesaikan beberapa urusan lain. Analisa data, proses permohonan sekolah untuk program latihan mereka, reviu perancangan setengah tahunan dan macam-macam.

Sedang aku kusyuk membuat kerja-kerja tadi, Koyamah muncul depan pintu bilikku....
"Puan, ada hadiah....." Masya Allah satu jambangan bunga dengan teddy bear bertulis "I love you" di dadanya. Terkejut juga aku....Birthday? bukan...Ogos nanti. Wedding Anniversary? belum, Julai nanti. Hari Guru? Hari Ibu? dah lepas.....

Baca kad yang dilekatkan pada jambangan tu..... Baru teringat, hari tu along ada tanya alamat pejabat. Rupanya dia nak bagi surprise. Terus sms along "Thanks 4 d surprise.:)" Along jawab "Hope it's not too late, btw everyday is mother's n teacher's day. Glad u love it.. :)"

Terima kasih buat along di atas surprise ini.......



Wednesday, 27 May 2009

PERGINYA SEORANG GURU (MUALLIMAH)













Hatiku tersentuh amat bila menerima sms menyatakan dia telah pergi. Terbayang wajahnya yang penyabar, lembut dan berprofil rendah (sesuai dengan namanya Sabariah).

Seingat aku, beliau didiagnos mengidap penyakit itu, tidak lama setelah majlis konvokesyen musleh di Kuala Lumpur.

Beliaulah yang mengajar anak-anakku semasa di sekolah Islah Sungai Petani. Ketika anak-anak kami serahkan di bawah jagaan guru-guru di sekolah dan di asrama, merekalah yang memainkan peranan mencorakkan anak-anakku; secara tidak langsung sebagai pengganti ibu dan ayah. Tiga daripada lima anak-anak kami mendapat sentuhan kasih darinya.

Along mencoretkan dalam e melnya:

Salam,

Cikgu Sabariah mengajar Along BM dulu masa darjah 6, dan masa form 1 waktu Along 'turun sekejap' untuk ambil UPSR. Walaupun sekejap tapi she's among my favourite teacher. Dia adalah cikgu yg bukan hanya mengajar tapi mengasuh dan mendidik.. still remember, kami (along, asyiah, k.emy dll) selalu jumpa dia utk consult & minta pendapat.

She's a great teacher yang tak pernah penat dan jemu mendidik. Kami tak pernah dengar dia bersungut walaupun kepada murid2.. jasanya tak pernah kan padam dari ingatan dan sanubari..

Semoga Allah cucuri rahmat dan maghfirah ke atas roh Muallimah Sabariah, dan tempatkan rohnya di kalangan orang bertaqwa..

Along Nazihah


Sebenarnya, aku memang tidak pernah sempat melawat allahyarham ketika sakit. Namun berpeluang suatu hari bertemunya ketika allahyarham akan di bawa untuk rawatan ke hospital. Sempat aku bersalaman dengannya dan mendoakan agar Allah memudahkan urusan beliau. Jelas terbayang raut mukanya yang pucat ketika itu, dan ungkapan katanya yang sangat lemah, " Kak Zah, doakan untuk saya ya, semoga dimudahkan sat lagi....."




Muallimah Sabariah, Semoga rohmu bersama para syuhada' dan Allah berikan kesabaran kepada anak-anakmu yang ditinggalkan, Amin.......




Monday, 4 May 2009

PENGALAMAN BERHARGA


Tiba-tiba telefon ku berbunyi. Panggilan dari Tuan PPD bos ku. Fikir ku apa pulak yang penting membuatkan dia menefonku hari Ahad cam ni. Rupa-rupanya minta aku menggantikannya hadir ke sidang Dewan Undangan Negeri petang esoknya (Isnin 27 April)

Fikiranku merancang apa yang patut ku lakukan. Pagi Isnin tersebut aku akan hadiri mesyuarat di Balik Pulau. Aku perlu balik segera ke pejabat, solat zuhur terus ke Dewan Undangan Negeri yang akan bersidang semula sebelah petang jam 2.30. Aku mendapat maklumat bahawa petang itu adalah sidang terakhir.

Setelah solat zuhur, aku segera memandu ke DUN. Tiada tempat untuk aku parking.... Ku lihat banyak kereta yang parking di tepi jalan hadapan DUN. Aku pun tekad letak kereta di celah-celah kereta yang ada di situ. Tak kan depa nak saman kut, fikirku.

Aku kemudian ke laman Dewan Undangan Negeri, terpinga-pinga tak tahu ke mana nak dituju. Lalu aku ke pondok pengawal memperkenalkan diri sebagai wakil Jabatan Pelajaran. Pengawal meminta Kad pengenalan dan diberinya pas KETUA JABATAN. Aku sebenarnya mewakili Pengarah Pelajaran Negeri.

Masih awal ketika itu. Aku meninjau-ninjau pintu mana harus ku masuki nanti. Sedang aku meninjau, aku ternampak beberapa ahli DUN dari Kerajaan Negeri (PR) dan juga pembangkang (BN). YB Malik, YB Hilmi, YB Sim dan beberapa orang lagi...

Masuk ke dalam dewan, aku mencari tempat duduk khas yang disediakan wakil-wakil jabatan. Di tempat duduk kudapati telah tersedia beberapa dokumen termasuk senarai usul yang akan dibahas dan diluluskan petang itu. Ku lihat tempat duduk di kiri dan kanan ku kosong. Tiada wakil dari PERDA (kanan) dan Polis (Kiri).
Di kawasan tempat duduk ADUN, ku lihat Ketua Menteri sibuk bersedia untuk persidangan nanti. Tiba-tiba semua orang bangun, aku turut bangun. Rupanya Tuan Speaker masuk dewan.

Persidangan petang itu dimulakan. Aku hanya memerhatikan gelagat ADUN-ADUN dalam dewan. Ada ADUN yang dapat berhujah dengan matang, ada yang menimbulkan isu remeh temeh....

Setelah dua usul diluluskan, sidang berehat untuk minum petang dan solat Asar. Waktu solat jumpa dengan YB Johara dalam surau.

5.30 petang sidang disambung dengan meluluskan satu usul lagi. Sidang ditangguh pada jam 6.40 petang.

Alhamdulillah, aku pulang ke rumah dengan satu pengalaman baru, walaupun sangat meletihkan.....

Sunday, 12 April 2009

AKHIRNYA JADI KENYATAAN


Dah lama aku sebut nak buat bengkel bina blog. Akhirnya ia menjadi kenyataan, hari ini pada 12 April 2009.

Mulanya, aku chat dengan akhi Budiman blogger Warna Nostalgia. Dia komen blog JIM PP yang ku bina. Kata ku, aku buat blog dalam kesibukan tugas harian (maklumlah pegawai kanan di pejabat). Dan ku nyatakan padanya aku mempunyai blog peribadi juga dan ingin untuk berkongsi dengan sahabat2 lain untuk mengajar mereka bina blog sendiri. Tujuan untuk mengasah bakat menulis dan menggunakan medan ini sebagai medan dakwah.

Alhamdulillah, melalui chatting kami di celah-celah kesibukan kerja, keluarga dan sebagainya, kami nekad untuk terus mengadakan bengkel ini. Aku memohon panduan daripada teman2 dalam jimedia yahoogroups. Ternyata, aku mendapat panduan dan petua yang sangat berguna dari sahabat2 jimedia.

Hari ini seramai 19 orang dapat kami kumpulkan untuk "kick off" bengkel ini. Target kami hari ni adalah supaya setiap yang hadir mempunyai blog masing2. Dan Alhamdulillah, kami mencapai target....

Seronok baca blog yang mereka hasilkan. Insya Allah bengkel seperti ini akan diadakan secara berkala. Semoga Allah memberi kekuatan kepada kami, Amin.....

Aku pulang ke rumah pada hari ini dengan hati yang gembira, puas.....

Monday, 6 April 2009

MEMUPUK BUDAYA ILMU

Dulu-dulu biasa kita dengar orang tua berkata, anak dara walau setinggi mana belajar pun, akhirnya di ceruk dapur juga.....

Namun, manakan sama orang yang di ceruk dapur tu orang yang berpelajaran dengan orang yang tidak berpelajaran. Seorang ibu yang berpelajaran tahu bagaimana memupuk budaya ilmu kepada anak-anaknya. Juga dapat membantu anak-anaknya dalam memahami pelajarannya di sekolah; walau pun dia sebagai suri rumah sepenuh masa.

Orang tua juga berkata, tangan yang menggoncang buai bisa menggoncang dunia. Peranan ibu adalah sangat penting untuk membina keluarga yang berilmu. Suatu hari dalam perjalanan balik dari kerja, saya mendengar radio IKIM menemuramah ibu, bapa dan guru kepada pelajar cemerlang SPM 2008. Ibunya menceritakan bagaimana gigihnya anak ini berusaha dan mengulangkaji pelajaran disertai dengan doa dan munajat kepada Allah. Amalannya berpuasa dan solat hajat. Ibunya berkata, setiap kali dia terjaga di waktu malam, anak ini dilihat sedang solat tahajud.


Manakan lahir anak begini kalau persekitarannya tidak merangsangnya untuk menjadikan dirinya sedemikian. Pastinya sedikit sebanyak, ada peranan yang dimainkan oleh ibu dan atau bapanya, guru-gurunya.

Terharu juga saya mendengar kata-kata tawadhu' dari ayahnya. Ayahnya mengatakan bahawa beliau tidak layak menasihati bapa-bapa lain dalam mendidik anak; namun, selepas itu apa yang diperkatakan merupakan kata-kata nasihat. Beliau menyebut bahawa seorang bapa perlu menggunakan perkataan yang baik kepada anak-anak ; seperti "bertuah", "bijak"

Saya juga membaca sebuah buku yang kami beli dari Makassar, Doktor Cilik Hafal Quran.
Anak berumur 6 tahun telah menghafal Quran hasil didikan ayahnya. Bukan setakat menghafal, malah apabila ditanya tentang perkataan tertentu, di mana boleh didapati dalan al Quran, dia dapat memberikan jawapan yang tepat. Perbualannya adalah ayat-ayat al Quran. Sekali lagi, anak begini memang akan lahir dalam keluarga yang mengamalkan amalan itu. Ayah dan ibunya juga berbicara dengan menggunakan ayat-ayat Quran.

Kesimpulannya, ibu terutamanya (kerana dia yang selalu mendampingi anak-anak) dan bapa berperanan memupuk budaya ilmu dalam diri anak-anak. Namun, tanpa ilmu, ibu dan bapa itu tidak dapat juga melakukannya. Oleh itu, ibu dan bapa hendaklah meningkatkan ilmu mereka dan seterusnya amalan mereka.


Saturday, 14 March 2009

BANGKIT KEMBALI



Beberapa bulan berlalu, blog ini tidak sempat disentuh. Kesibukan aktiviti harian dan tugas di pejabat tidak membenarkan saya menulis. Eh... Sebenarnya, kalau hendak seribu daya kan......


Selepas Ramadhan sibuk dengan persediaan menerima menantu. Majlis telah berlangsung dengan selamatnya selepas Hari Raya Haji yang lalu.


Kemudian, kami dikejutkan dengan pemergian seorang kawan yang banyak memberi motivasi dan sekali gus berperanan untuk membawa saya ke kedudukan sekarang. Beliau yang rapat dengan anak-anak buahnya. Kami yang berkhidmat dengannya merasa selesa dan senang bila berurusan dengannya. Dia pergi tanpa siapa pun menjangka. secara tiba-tiba; lantas memberi peringatan kepada kami bahawa Allah akan menjemput seseorang pada bila-bila masa.


Seterusnya pemusafiran kami ke Makassar, seolah-olah merehatkan kami dari urusan pekerjaan. Menghadiri Majlis Wisuda (Konvokesyen) anakanda Maimanah sambil melawat beberapa tempat di sana, sambil melihat kemajuan yang telah dicapai oleh mereka.


Balik semula ke tanah air, bermulalah urusan-urusan persediaan persekolahan Syaimaa' memasuki alam persekolahan menengah. Urusan di pejabat dengan berbagai rencam dan ragam.


Seterusnya masa berlalu, anak-anak dengan progres masing-masing. Usayd akan berangkat ke London bersama Aween. Selamat berangkat; semoga permusafiran ini dapat rahmat dari Ilahi, semoga mereka dapat memanfaatkannya, menjadikan ia permusafiran yang berkat, dunia dan akhirat.