Tuesday 15 September 2009

PUASA UNTUK APA, SIAPA?

Minggu lepas saya mendapat tawaran untuk menjadi panel forum sempena majlis khatam quran di peringkat JPN. Mula-mula rasa macam nak tolak jer, sebab dua hari notis diberikan. Bila fikir duakali, saya ambil cabaran ini.

Saya diminta mengulas tentang ibadah puasa dari sudut saintifik. Mulalah episod mencari bahan. Anak-anak jadi sasaran untuk mendapatkan sumber, sebab maknya tak sempat nak cari. Mesyuarat pun kena hadir juga.

Along bagi beberapa bahan dan link untuk rujukan. Maimanah bagi rumusan apa yang perlu disampaikan. Tak sempat nak minta Khansa' cari. (sorry yer Khansa'...:) ) Dia memang cepat dapat bahan. Minta tolong juga dari anak-anak buah yang lain...

Malam sebelum forum saya pulun baca bahan-bahan tu dan tulis dalam bentuk point, nanti senang nak rujuk.....

Alhamdulillah, semasa forum, saya digandingkan dengan Ustaz Khairul Annuar (JPN). Ustaz kupas puasa dari sudut pandangan agama, ihya' ramadhan dan lain-lain. Bila mula cakap, perkara pertama yang saya tekankan ialah:

Apa yang akan saya katakan adalah berasaskan kepada ibadah puasa yang kita lakukan adalah untuk Allah, kerana Allah. Bukan untuk menguruskan badan, bukan untuk awet muda dan sebagainya.

Walaubagaimana pun, itulah antara perkara-perkara yang kita akan dapat jika kita berpuasa.

Nota dari Maimanah:

Health Benefits of Fasting

1. Detoxification

Dalam tubuh kita ada 3 sumber tenaga yang dipakai. 1. Karbohidrat yang diperoleh dari makanan, 2. Lemak pada tubuh 3. Protein pada tubuh.

Karbohidrat/tenaga dari makanan adalah yang pertama sekali di proses oleh tubuh. Kalau x ade makanan yang masuk, barulah tubuh akan gunakan lemak simpanan (pada orang puasa). Dan setelah lemak habis dipakai (pada orang-orang puasa jangka panjang/malnutrisi), akhirnya tubuh akan memproses protein simpanan sebagai sumber tenaga. Bila sampai tahap ni, akan terjadi penurunan berat badan dan otot mengecut.

Selain lemak dan protein, dalam simpanan tubuh kita ni ade jugak zat-zat toxic yang diperoleh dari persekitaran (bersama-sama dengan lemak ni..).

Jadi, bila orang puasa, tak ade makanan masuk. Maka tubuh akan memecahkan lemak2 simpanan tadi sebagai sumber tenaga. Secara tak langsung, zat-zat toxic tadi turut dipecahkan dah akhirnya di keluarkan dari tubuh melalui peluh, air kencing dll


2. Meningkatkan proses penyembuhan sel

Semasa puasa, sistem pencernaan akan berehat. Maknanya, sistem ini kurang memerlukan tenaga. Jadi, tenaga kita lebih banyak dipakai untuk sistem pertahanan tubuh (immune system). Pada keadaan puasa, sel-sel abnormal dalam tubuh seperti sel-sel tumor tidak mendapat supply yang cukup utk pertumbuhannya. Maka sel-sel ini lebih mudah utk 'dikalahkan' oleh tentera pertahanan tubuh kita.

Sel-sel 'jahat' ni berasal dari DNA yang jahat juga. DNA yang jahat ni muncul akibat dari 'error' yang terjadi semasa proses pembentukan sel. Tapi ketika puasa, proses pembentukan sel ini terbantut sebab kurang supply makanan. Jadi, semakin lemahlah sel-sel jahat ini, sedangkan sel-sel yang baik (immune system) mendapat supply yg cukup dari tubuh..

3. Juga didapati bahawa sel-sel pertumbuhan (growth hormone) lebih banyak dihasilkan ketika seseorang itu berpuasa :)

Kesimpulan : kajian menunjukkan puasa boleh memperpanjang usia seseorang. Alasannya seperti point-point yang dijelaskan di atas~

"The only reliable way to extend the lifespan of a mammal is under-nutrition without malnutrition."

sumber : http://serendip.brynmawr.edu/exchange/node/1834

E mel dari Along Nazihah:


1. Buku DD - Quran Saintifik - Meneroka Kecemerlangan Quran dari Teropong Sains
Bab 102 - Puasa dan Detoksifikasi (menyahtoksin ek?)


2. Blog - kajian saintifik
Ada sikit write up tentang buku 'Puasa, Hukum dan Hikmah menurut Islam dan Perspektif Sains Moden' karangan Syeikh Abdul Majid al-Zindani, terbitan Teguh Iman Resources.

3. Blog Mahasiswa USM - perubatan barat akui kebaikan puasa
Writeup dari Pensyarah USIM

4. Persatuan Mahasiswa Islam Yaman - testimoni terapi berpuasa
Good research berkenaan buku Syeikh Abdul Majid al-Zindani jugak, berserta bahan bukti atas sorang budak di New York

hope it helps.

Alhamdulillah, saya telah dapat menunaikan hasrat penganjur, walaupun persembahan saya tidak sehebat Ustaz Khairul. Orang sains matematik ni kan straight forward..

Terima kasih kepada semua yang telah membantu mencari bahan; ada yang dapat bahan, ada yang tak dapat. Juga terima kasih kepada semua yang mendoakan....



No comments: