Wednesday 27 May 2009

PERGINYA SEORANG GURU (MUALLIMAH)













Hatiku tersentuh amat bila menerima sms menyatakan dia telah pergi. Terbayang wajahnya yang penyabar, lembut dan berprofil rendah (sesuai dengan namanya Sabariah).

Seingat aku, beliau didiagnos mengidap penyakit itu, tidak lama setelah majlis konvokesyen musleh di Kuala Lumpur.

Beliaulah yang mengajar anak-anakku semasa di sekolah Islah Sungai Petani. Ketika anak-anak kami serahkan di bawah jagaan guru-guru di sekolah dan di asrama, merekalah yang memainkan peranan mencorakkan anak-anakku; secara tidak langsung sebagai pengganti ibu dan ayah. Tiga daripada lima anak-anak kami mendapat sentuhan kasih darinya.

Along mencoretkan dalam e melnya:

Salam,

Cikgu Sabariah mengajar Along BM dulu masa darjah 6, dan masa form 1 waktu Along 'turun sekejap' untuk ambil UPSR. Walaupun sekejap tapi she's among my favourite teacher. Dia adalah cikgu yg bukan hanya mengajar tapi mengasuh dan mendidik.. still remember, kami (along, asyiah, k.emy dll) selalu jumpa dia utk consult & minta pendapat.

She's a great teacher yang tak pernah penat dan jemu mendidik. Kami tak pernah dengar dia bersungut walaupun kepada murid2.. jasanya tak pernah kan padam dari ingatan dan sanubari..

Semoga Allah cucuri rahmat dan maghfirah ke atas roh Muallimah Sabariah, dan tempatkan rohnya di kalangan orang bertaqwa..

Along Nazihah


Sebenarnya, aku memang tidak pernah sempat melawat allahyarham ketika sakit. Namun berpeluang suatu hari bertemunya ketika allahyarham akan di bawa untuk rawatan ke hospital. Sempat aku bersalaman dengannya dan mendoakan agar Allah memudahkan urusan beliau. Jelas terbayang raut mukanya yang pucat ketika itu, dan ungkapan katanya yang sangat lemah, " Kak Zah, doakan untuk saya ya, semoga dimudahkan sat lagi....."




Muallimah Sabariah, Semoga rohmu bersama para syuhada' dan Allah berikan kesabaran kepada anak-anakmu yang ditinggalkan, Amin.......




No comments: