Monday 6 April 2009

MEMUPUK BUDAYA ILMU

Dulu-dulu biasa kita dengar orang tua berkata, anak dara walau setinggi mana belajar pun, akhirnya di ceruk dapur juga.....

Namun, manakan sama orang yang di ceruk dapur tu orang yang berpelajaran dengan orang yang tidak berpelajaran. Seorang ibu yang berpelajaran tahu bagaimana memupuk budaya ilmu kepada anak-anaknya. Juga dapat membantu anak-anaknya dalam memahami pelajarannya di sekolah; walau pun dia sebagai suri rumah sepenuh masa.

Orang tua juga berkata, tangan yang menggoncang buai bisa menggoncang dunia. Peranan ibu adalah sangat penting untuk membina keluarga yang berilmu. Suatu hari dalam perjalanan balik dari kerja, saya mendengar radio IKIM menemuramah ibu, bapa dan guru kepada pelajar cemerlang SPM 2008. Ibunya menceritakan bagaimana gigihnya anak ini berusaha dan mengulangkaji pelajaran disertai dengan doa dan munajat kepada Allah. Amalannya berpuasa dan solat hajat. Ibunya berkata, setiap kali dia terjaga di waktu malam, anak ini dilihat sedang solat tahajud.


Manakan lahir anak begini kalau persekitarannya tidak merangsangnya untuk menjadikan dirinya sedemikian. Pastinya sedikit sebanyak, ada peranan yang dimainkan oleh ibu dan atau bapanya, guru-gurunya.

Terharu juga saya mendengar kata-kata tawadhu' dari ayahnya. Ayahnya mengatakan bahawa beliau tidak layak menasihati bapa-bapa lain dalam mendidik anak; namun, selepas itu apa yang diperkatakan merupakan kata-kata nasihat. Beliau menyebut bahawa seorang bapa perlu menggunakan perkataan yang baik kepada anak-anak ; seperti "bertuah", "bijak"

Saya juga membaca sebuah buku yang kami beli dari Makassar, Doktor Cilik Hafal Quran.
Anak berumur 6 tahun telah menghafal Quran hasil didikan ayahnya. Bukan setakat menghafal, malah apabila ditanya tentang perkataan tertentu, di mana boleh didapati dalan al Quran, dia dapat memberikan jawapan yang tepat. Perbualannya adalah ayat-ayat al Quran. Sekali lagi, anak begini memang akan lahir dalam keluarga yang mengamalkan amalan itu. Ayah dan ibunya juga berbicara dengan menggunakan ayat-ayat Quran.

Kesimpulannya, ibu terutamanya (kerana dia yang selalu mendampingi anak-anak) dan bapa berperanan memupuk budaya ilmu dalam diri anak-anak. Namun, tanpa ilmu, ibu dan bapa itu tidak dapat juga melakukannya. Oleh itu, ibu dan bapa hendaklah meningkatkan ilmu mereka dan seterusnya amalan mereka.


No comments: