Monday 30 May 2011

JANGAN MATI SEBELUM MATI

2 tahun yang lalu, semasa saya mencari-cari bahan dalam internet tentang time management, saya terjumpa kisah seorang profesor hebat Randy Pausch. Saya mengikuti video beliau menyampaikan ceramahnya sampai habis dan saya muat turun ceramah beliau. Kini, semasa saya mengemaskan fail2 dalam laptop, saya terjumpa lagi video berkenaan. Saya pernah berkongsi video ini kepada guru-guru di sebuah sekolah ketika saya memberikan ceramah Headcount.

Siapakah beliau yang saya maksudkan. Professor Randy Pausch (Oct. 23, 1960 - July 25, 2008) ialah pensyarah University Carnegie Mellon yang didapati mengidap barah pankreas yang kritikal dan doktor menyatakan bahawa beliau hanya mempunyai beberapa tahun sahaja lagi untuk hidup. Namun, profesor gigih ini dalam ceramahnya menyatakan bahawa beliau tidak akan berceramah tentang kematian, tetapi beliau akan berkongsi bagaimana meneruskan hidup yang berkualiti.

Dalam caramahnya Pausch menghuraikan tentang pengajaran yang beliau dapat dalam kehidupan dan memberi nasihat kepada penonton bagaimana untuk mencapai tujuan hidup dan kerjaya.

Di antara petua yang beliau kongsi adalah:

1. Berusaha bersungguh2 untuk mencapai impian masing-masing. Kita akan dapat pengalaman jika kita tidak mencapai apa yang kita impikan.
2. Cadangkan anda untuk memilih ibu bapa yang baik. (boleh pilih ke?) Maknanya kitalah kena jadi ibu atau bapa yang baik atau memilih calon isteri atau suami yang boleh menjadi ibu atau bapa yang baik.
3. Manusia atau Barang : maksudnya tidak mengorbankan harga diri atau emosi anak-anak hanya kerana mereka membuat kesilapan; contohnya anak memecahkan gelas,jangan dimarah, sebaiknya diberi penjelasan bagaimana gelas itu boleh pecah dan ajak anak itu sama terlibat membuang kaca itu.
4. Jadikan kehidupan kita sesuatu yang menyeronokkan (sentiasa fikir positif)
5. Kerja dan berinteraksi secara baik dengan semua orang. Sentiasa berterus terang, meminta maaf dan bersabar. Juga biasakan diri berterima kasih dan menghargai orang lain
6. Banyak merungut dan komplen tidak akan menyelesaikan masalah.

Saya kongsikan juga salah satu video ceramah Profesor Randy Pausch.

Semoga kita dapat mengambil pengajaran dari kisah benar ini.

No comments: