Friday 8 October 2010

NASIHAT DARI EMAK .....



Syawal telah berakhir. Semoga momentum amalan Ramadhan dapat kita teruskan. Bulan Zulkaedah ni, ramailah teman-teman dan saudara mara yang akan memulakan perjalanan menyahut panggilan kaabah. Sama-sama kita doakan urusan ibadah mereka dipermudahkan Allah dan Allah mengurniakan mereka haji yang mabrur.

Bila tiba musim begini, saya teringat pesanan emak tersayang tentang mengerjakan ibadah haji.

Ketika kami adik beradik berbual tentang rumah baru, kereta baru dan sebagainya, emak selalu memintas menasihati kami. "Masa muda cubalah rancang untuk pergi haji. Haji ni perlu guna banyak tenaga. Jangan tunggu dah tua baru nak pergi...dah tak larat nak buat kerja2 haji.."

Berbekalkan pesanan itulah, alhamdulillah saya dan suami dapat mengerjakannya pada umur 37 tahun. Dan adik-adik lain turut berusaha menunaikannya dalam usia muda.

Memang betul apa yang emak katakan. Tawaf, saie, melontar, wukuf di Arafah dan lain-lain memerlukan keupayaan fizikal yang baik dan kekuatan minda.

Persediaan fizikal dan minda sangat penting sebelum seseorang ke sana. Sekiranya dapat membaca sirah nabi dan sahabah, seseorang itu dapat lebih menghayati setiap rukun dan wajib haji; dan menghayati kisah-kisah di tempat-tempat tertentu di Mekah dan Madinah seterusnya akan memberikan kesan yang mendalam dalam diri masing-masing.

Kepada anak-anak muda, dan anak-anakku, mulalah mendaftarkan diri untuk mengerjakan haji, kerana nanti terpaksa menunggu giliran entah berapa tahun lagi...

Terima kasih tak terhingga kepada emak yang tidak pernah jemu menasihati kami; kami panjangkan nasihat emak kepada anak-anak kami Insya Allah. Semoga emak dan bapa (arwah) diganjari Allah dengan pahala amalan jariah, aminnn...

1 comment:

BLOGGERS JIM PENANG said...

muga allah rahmati kehidupan anda hendaknya..