Tuesday, 22 September 2009

KONVOKESYEN UNIVERSITI RAMADHAN

Bakal graduan Universiti Ramadhan telah menamatkan modul sebulan kedua terakhir Sabtu lepas. Universiti ini bermula dua bulan sebelumnya dengan Modul Rejab dan Modul Syaaban. Modul pendek yang terakhir akan dijalankan bermula 2 Syawal selama enam hari mengikut kesesuaian waktu masing-masing sepanjang bulan.

Sehingga kini, bakal-bakal graduan harus melihat kembali prestasi pencapaian masing-masing. Apakah kita telah berpuas hati dengan pencapaian setiap modul... Apakah skor yang kita capai untuk modul-modul ini? Modul puasa, kualitinya bagaimana? Modul tilawah dan tadarus, modul tarawih, modul qiamullail, modul sedekah, modul zakat fitrah, modul ketahanan diri dari perkara lagha dan maksiat dan modul-modul lain.

Sepanjang Syawal, bakal-bakal graduan juga harus berhati-hati supaya tidak berlaku pembaziran. Menghayati sambutan 'idul fitri dengan roh yang tepat, dalam suasana amal, maaf bermaafan dan kesyukuran.

Kepada bakal graduan Universiti Ramadhan, marilah sama-sama kita menghayati keberkesanan tarbiahnya. Teruskan amal limpahan tarbiah ramadhan sepanjang tahun, Insya Allah.....

Saturday, 19 September 2009

AIDIL FITRI MENJELANG LAGI

Salam aidil fitri buat semua.

Selamat menyambut hari kemenangan setelah sebulan berpuasa dan mengimarahkan malam-malam Ramadhan.

Amalan Sunnah Di Hari Raya

Di dalam Islam hanya ada dua perayaan yang disyariatkan; 'Eidul Fitri dan 'Eidul Adha. Anas bin Malik r.a berkata, “Tatkala Nabi s.a.w datang ke Madinah, penduduk Madinah memiliki dua hari untuk bergembira sebagaimana di waktu jahiliyyah, lalu beliau bersabda, "Aku datang kepada kalian, dan kalian memiliki dua hari raya untuk bergembira sebagaimana di waktu jahiliyyah. Dan sesungguhnya Allah telah mengganti keduanya dengan yang lebih baik; 'Eidul Adha dan 'Eidul Fitri’.” (Hadith Sohih: Riwayat Ahmad, Abu Dawud dan Nasa’i)


Berikut ini beberapa amalan-amalan sunnah yang dilakukan oleh Rasulullah pada hari raya:


1) Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat hari raya.


Sebagaimana salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w, iatu ‘Ali bin Abi Thalib, ketika ditanya tentang bilakah mandi yang disunnahkan oleh Rasulullah s.a.w. Beliau menjawab: “(Mandi yang disunnahkan) pada hari Jumaat, hari ‘Arafah, hari raya 'Eidul Fitri, dan 'Eidul Adha.” (Lihat Al Wajiz, hal 47).
Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata : "Tiga perkara sunnah di hari raya; mandi sunat sebelum keluar solat hari raya".


2) Memakai pakaian terbaik yang ada.


Imam Ibnul Qayyim berkata dalam Zaadul Ma’ad, “Nabi memakai pakaian terbaiknya untuk solat hari raya. Beliau mempunyai pakaian khusus untuk solat 'eid (hari raya) dan solat Jumaat…”


Walaupun demikian, perlulah mengikut kemampuan dan tiada pembaziran dibenarkan. Tidak dibenarkan untuk menghina pakaian orang lain yang kurang indah dan murah (kecuali pakaian seksi dan tidak menutup aurat memang diharamkan di dalam Islam). Perlu diperhatikan, bahawa pakaian yang terbaik dan bagus bukan bererti pakaian yang baru! Perkara ini perlu disampaikan kerana ada anggapan yang salah yang menyusahkan sebahagian masyarakat yang berekonomi rendah.


3) Menjamah makanan sebelum/selepas keluar.


Ia berdasarkan hadith dari Anas Bin Malik yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang menyebut : "Nabi SAW tidak keluar di pagi hari raya 'Eidul fitri sehinggalah Nabi SAW menjamah beberapa biji kurma..."


Dari Buraidah berkata: “Nabi tidak keluar pada 'Eidul Fitri sehingga makan terlebih dahulu. Adapun pada 'Eidul Adha, maka beliau tidak makan sehingga pulang dan makan dari daging korban sembelihannya.” (Hasan, Riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah, Ad-Darimi dan Ahmad)


4) Berjalan Kaki Menuju Tempat Solat Lapang


Dari ‘Ali berkata: “Termasuk sunnah ialah engkau keluar solat hari raya dengan berjalan kaki.” (Hasan. Riwayat Tirmidzi, Ibnu Majah dan dihasankan Syaikh Al Albani dalam Shahih Tirmidzi)


5) Menempuh Jalan Yang Berbeza ketika pergi dan balik solat.


Dari Jabir bin Abdillah berkata: “Rasulullah s.a.w apabila (pergi dan pulang) pada hari raya mengambil jalan yang berbeza.” (HR. Bukhari 986)


6) Memperbanyakkan Takbir Sejak Keluar Rumah Sehingga Solat


“Nabi s.a.w apabila pada hari raya 'Eidul Fitri, beliau bertakbir sehingga sampai tempat lapang (tempat didirikan solat hari raya) dan melaksanakan solat. Apabila selesai solat, beliau memutuskan takbirnya.” (HR. Ibnu Abi Syaibah dalam Al Mushannaf, lihat Ash Shahihah)
Dalam hadis ini terdapat dalil tentang disyari’atkan takbir secara kuat ketika berjalan menuju lapangan sebagaimana dikerjakan oleh kaum muslimin, sekalipun majoriti mereka sudah mulai meremehkan sunnah ini.


Seharusnya umat Islam jangan terlalu disibukkan dengan aktiviti persiapan raya sehingga meninggalkan peluang takbir ini. Ini adalah penting bagi syiar Islam selain kalimah Takbir yang dibenci oleh Syaitan. Ad-Dar Qutni melaporkan bahawa apabila Ibn Umar r.a keluar di hari raya 'Eidul Fitri, beliau akan berterusan bertakbir sehinggalah imam keluar untuk mengimamkan solat hari raya.


7) Mengucapkan selamat dan mendoakan antara satu sama lain


Tiada masalah untuk menggunakan apa jua kalimah, asalkan ianya mempunyai maksud yang sama. Bagaimanapun, kalimah yang digunakan di zaman baginda SAW adalah "Taqabbalallahu minna wa minkum" ertinya :" Semoga Allah menerima amalan (amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu".


Disebut dalam sebuah riwayat :


Ertinya : Berkata Wathilah, Aku bertemu Rasulullah s.a.w pada hari raya dan aku katakan pada baginda "taqabbalallahu minna wa minka", baginda menjawab : Ya, taqabbalallahu minna wa minka" ( Al-Baihaqi, rujuk perbincangan di Fath Al-Bari, 2/446 )


8) Berziarah dan merapatkan hubungan baik sesama Muslim

Wednesday, 16 September 2009

IBUKU INSPIRASIKU




BUATMU IBU - Aeman

Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian


Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu


Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku


Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu

Tuesday, 15 September 2009

PUASA UNTUK APA, SIAPA?

Minggu lepas saya mendapat tawaran untuk menjadi panel forum sempena majlis khatam quran di peringkat JPN. Mula-mula rasa macam nak tolak jer, sebab dua hari notis diberikan. Bila fikir duakali, saya ambil cabaran ini.

Saya diminta mengulas tentang ibadah puasa dari sudut saintifik. Mulalah episod mencari bahan. Anak-anak jadi sasaran untuk mendapatkan sumber, sebab maknya tak sempat nak cari. Mesyuarat pun kena hadir juga.

Along bagi beberapa bahan dan link untuk rujukan. Maimanah bagi rumusan apa yang perlu disampaikan. Tak sempat nak minta Khansa' cari. (sorry yer Khansa'...:) ) Dia memang cepat dapat bahan. Minta tolong juga dari anak-anak buah yang lain...

Malam sebelum forum saya pulun baca bahan-bahan tu dan tulis dalam bentuk point, nanti senang nak rujuk.....

Alhamdulillah, semasa forum, saya digandingkan dengan Ustaz Khairul Annuar (JPN). Ustaz kupas puasa dari sudut pandangan agama, ihya' ramadhan dan lain-lain. Bila mula cakap, perkara pertama yang saya tekankan ialah:

Apa yang akan saya katakan adalah berasaskan kepada ibadah puasa yang kita lakukan adalah untuk Allah, kerana Allah. Bukan untuk menguruskan badan, bukan untuk awet muda dan sebagainya.

Walaubagaimana pun, itulah antara perkara-perkara yang kita akan dapat jika kita berpuasa.

Nota dari Maimanah:

Health Benefits of Fasting

1. Detoxification

Dalam tubuh kita ada 3 sumber tenaga yang dipakai. 1. Karbohidrat yang diperoleh dari makanan, 2. Lemak pada tubuh 3. Protein pada tubuh.

Karbohidrat/tenaga dari makanan adalah yang pertama sekali di proses oleh tubuh. Kalau x ade makanan yang masuk, barulah tubuh akan gunakan lemak simpanan (pada orang puasa). Dan setelah lemak habis dipakai (pada orang-orang puasa jangka panjang/malnutrisi), akhirnya tubuh akan memproses protein simpanan sebagai sumber tenaga. Bila sampai tahap ni, akan terjadi penurunan berat badan dan otot mengecut.

Selain lemak dan protein, dalam simpanan tubuh kita ni ade jugak zat-zat toxic yang diperoleh dari persekitaran (bersama-sama dengan lemak ni..).

Jadi, bila orang puasa, tak ade makanan masuk. Maka tubuh akan memecahkan lemak2 simpanan tadi sebagai sumber tenaga. Secara tak langsung, zat-zat toxic tadi turut dipecahkan dah akhirnya di keluarkan dari tubuh melalui peluh, air kencing dll


2. Meningkatkan proses penyembuhan sel

Semasa puasa, sistem pencernaan akan berehat. Maknanya, sistem ini kurang memerlukan tenaga. Jadi, tenaga kita lebih banyak dipakai untuk sistem pertahanan tubuh (immune system). Pada keadaan puasa, sel-sel abnormal dalam tubuh seperti sel-sel tumor tidak mendapat supply yang cukup utk pertumbuhannya. Maka sel-sel ini lebih mudah utk 'dikalahkan' oleh tentera pertahanan tubuh kita.

Sel-sel 'jahat' ni berasal dari DNA yang jahat juga. DNA yang jahat ni muncul akibat dari 'error' yang terjadi semasa proses pembentukan sel. Tapi ketika puasa, proses pembentukan sel ini terbantut sebab kurang supply makanan. Jadi, semakin lemahlah sel-sel jahat ini, sedangkan sel-sel yang baik (immune system) mendapat supply yg cukup dari tubuh..

3. Juga didapati bahawa sel-sel pertumbuhan (growth hormone) lebih banyak dihasilkan ketika seseorang itu berpuasa :)

Kesimpulan : kajian menunjukkan puasa boleh memperpanjang usia seseorang. Alasannya seperti point-point yang dijelaskan di atas~

"The only reliable way to extend the lifespan of a mammal is under-nutrition without malnutrition."

sumber : http://serendip.brynmawr.edu/exchange/node/1834

E mel dari Along Nazihah:


1. Buku DD - Quran Saintifik - Meneroka Kecemerlangan Quran dari Teropong Sains
Bab 102 - Puasa dan Detoksifikasi (menyahtoksin ek?)


2. Blog - kajian saintifik
Ada sikit write up tentang buku 'Puasa, Hukum dan Hikmah menurut Islam dan Perspektif Sains Moden' karangan Syeikh Abdul Majid al-Zindani, terbitan Teguh Iman Resources.

3. Blog Mahasiswa USM - perubatan barat akui kebaikan puasa
Writeup dari Pensyarah USIM

4. Persatuan Mahasiswa Islam Yaman - testimoni terapi berpuasa
Good research berkenaan buku Syeikh Abdul Majid al-Zindani jugak, berserta bahan bukti atas sorang budak di New York

hope it helps.

Alhamdulillah, saya telah dapat menunaikan hasrat penganjur, walaupun persembahan saya tidak sehebat Ustaz Khairul. Orang sains matematik ni kan straight forward..

Terima kasih kepada semua yang telah membantu mencari bahan; ada yang dapat bahan, ada yang tak dapat. Juga terima kasih kepada semua yang mendoakan....



Wednesday, 9 September 2009

Tuesday, 8 September 2009

AUDIT AMAL RAMADHAN SEPARUH BULAN

Kita dah melepasi setengah bulan Ramadhan. Elok juga kita buat audit amal kita selama 17 hari yang lepas. Tilawah, solat, kualiti puasa dan lain-lain. Gemuk ke kurus ganjaran puasa kita....Bukanlah puasa ni kerana nak pahala tapi yang lebih utama, kita puasa kerana Allah....

“Setiap amalan anak Adam akan dilipatgandakan pahalanya. Satu kebaikan akan berlipat menjadi 10 kebaikan sampai 700 kali lipat. Allah berkata, “Kecuali puasa, Aku yang akan membalas orang yang mengerjakannya, karena dia telah meninggalkan keinginan-keinginan hawa nafsu dan makannya karena Aku.” (HR. Muslim)

Hari-hari seterusnya merupakan hari-hari yang sangat istimewa yang tidak harus diabaikan oleh kita.



1. Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar,
2. Dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu?
3. Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
4. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril Dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa Segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun Yang berikut);
5. Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

“Bahawa sesungguhnya Nabi s.a.w melakukan iktikaf di sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadan sejak tiba di Madinah sehingga baginda wafat.” (Riwayat. Bukhari-Muslim)

Sebenarnya peringatan ini adalah untuk diriku sendiri... Takut diseparuh kedua ni terhanyut dengan macam-macam di sekitar kita. Dendangan lagu raya, tempahan kuih raya, menghias rumah dan lain-lain.

Sambutan raya untuk menyambut kemenangan kita dapat menjalani ibadah puasa dengan baik, sering dijadikan hari bersuka ria sebab dah tak perlu puasa.

Ya Allah, masukkanlah kami dalam golongan orang-orang yang istiqomah dengan amal-amal soleh dalam bulan Ramadhan yang diberkati dan berterusan sesudahnya. Amin.....

Wednesday, 2 September 2009

ALAT KOMUNIKASI DAN KITA

Jumaat lepas semasa pulang baru keluar dari kawasan pejabat, sambil memandu aku mencari-cari telefon bimbit dalam beg tanganku...

Oh... telefonku telah tertinggal di pejabat. Aku dalam dilema, patah balik untuk mengambilnya? Atau terus ke rumah? Kalau aku berpatah balik, aku terpaksa mengharung jalan yang sesak dan sampai di pejabat belum tentu Koyamah dan Tahmo ada..... Aku buat keputusan untuk terus pulang...........

Aduhai... aku terpaksa melalui 3 hari tanpa telefon.. Dalam banyak-banyak hari, hari ni la pulak ia kutinggalkan...Banyak program 3 hari ini yang mana aku memang perlukannya.

1. 29 ogos sebelah pagi aku akan pengerusikan MAWD. Di mana, pukul berapa? semua maklumat dalam hp...

2. 29 ogos petang aku akan ke HSH kemudian ke Starcity (GEMS dinner)

3. 29 ogos hari ulang tahun kelahiranku, mesti anak-anak, suami dan teman-teman akan menghantar sms atau buat panggilan

4. Along bagi another surprise, hantar bunga untuk birthday....

5. 30 ogos .. dah janji untu perjumpaan ringkas dengan teman-teman PPD

6. 30 ogos Mesyuarat JIM Negeri dan majlis berbuka puasa

7. ibuku berada di Lunas belum ku lawati, mereka mesti menunggu-nunggu..

8. 31 ogos usayd akan sampai KLIA dari London

1 september, tak sabar aku nak ke pajabat..... sampai pejabat, aku terus ke bilikku mendapatkan hp ku... Masya Allah 29 missed call... dan beberapa mesej...

Apa yang membuatkan aku terdiam ialah apabila aku membaca mesej :


"Salam, sahabat kita sdra fadzli kewangan meninggal dunia lepas buka puasa. Mayat masih d hospital k batas. Innalillah..." sent : 22:46:18 28 08 2009

Siang Jumaat, Fadzli datang bertugas ke pejabat. Terkejut sangat mendengar berita ini, arwah baru berumur 20 tahun.

Peringatan untuk kita yang masih hidup, teruskan menambah amal di bulan Ramadhan yang mulia ini.